loading...
باشگاه کیوکوشین کاراته بیرجند،شیهان جلالی نژاد
باشگاه کیوکوشین کاراته ایران بازدید : 267 دوشنبه 30 دی 1392 نظرات (0)

سلولهای مغزی و سلولهای قسمت مدولار کلیه ها در شرایط فیزیولوژیک طبیعی فقط گلوکز مصرف می کنند حال آنکه تمام بافتهای دیگر بدن به ویژه عضلات می توانند مستقیما اسیدهای چرب را بسوزانند.

چربیها به ویژه اسیدهای چرب اشباع نشده با زنجیره بلند ، دارای فعالیت ساختمانی مهمی هستند ، زیرا در ساختمان غشاها و هسته سلولها شرکت می کنند. چربیها در آب نا محلولند ، چربیها نمی توانند هضم شوند مگر قبلا ذوب شده باشند . هر چه نقطه ذوب آنها پایین تر باشد هضم آسان تری دارند(به ویژه نقطه ذوب پایین تر از ۳۷ درجه سانتی گراد) . روغن در ۱۰ درجه و کره در ۳۰ درجه ذوب می شوند. . نقطه ذوب چربیهایی که غنی از اسید های چرب غیر اشباع یا اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (دارای تعداد کم اتم کربن)هستند ،پایین است .
اسیدهای چرب : واحد سازنده چربیها هستند که به دو دسته تقسیم می شوند ۱- اسیدهای چرب اشباع (بدون پیوند دو گانه) که مهمترین آنها عبارتنداز : اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید بوتیریک
۲- اسیدهای چرب غیر اشباع ( دارای یک یا چند پیوند دو گانه ) وعبارتنداز: اسید اولئیک ، اسید لینولئیک، اسید لینولنیک، اسید آراشیدونیک
منابع غذایی چربیها:طبقه بندی انواع گوناگون چربیها ممکن است بر اساس چند ویژگی مهم انجام شود :
منشا آن: حیوانی، گیاهی
کیفیت فیزیکی چربیهای جامد:چربیهای حیوانی بجزکره، چربیهای مایع :روغنها ،چربیهای امولسیفیه شده : کره و مارگارین
محسوس بودن: چربی های غیر قابل مشاهده موجود در مواد غذایی گوناگون ، چربیهای قابل مشاهده که هنگام طبخ به غذا اضافه می شود یا سر میز غذا صرف می گردد.
طبیعت اسیدهای چرب: اشباع، غیر اشباع با یک پیوند دو گانه، غیر اشباع با چند پیوند دو گانه
هضم چربیها به سه عامل بستگی دارد :
بافت چربی: چربیهای مایع بهتر تحت تاثیر شیره های گوارشی قرار می گیرند و آسانتر هضم می شوند.
نقطه ذوب : اگر نقطه ذوب چربیها پایین تر از درجه حرارت بدن باشد ، قابلیت هضم بهتر است .
نحوه مصرف: در مصرف چربیها نباید زیاده روی کرد (از خوردن چند نوع غذا در یک وعده خودداری شود). بالاتر از حرارت قابل تحمل (دمایی که تجزیه می شوند) حرارت داده نشوند ، زیرا اگر چربیها در دمای بالاتر حرارت داده شوند تجزیه می شوند و ترکیبات غیر قابل هضم یا سمی تولید می کنند.
چربیهای حیوانی: کره: منبع اصلی ویتامین آ برای بدن بوده و دارای نقطه ذوب نسبتا پایین با کیفیت خوب است اگر به شکل خام مصرف شود یا فقط تا حدی حرارت داده شود که ذوب گردد ، آسانتر هضم می شود .
خامه: ماده اولیه کره است ، کم چربی ترین ماده بین مواد چرب است میزان ویتامینهای محلول در چربی آن قابل توجه است .
سایر چربیهای حیوانی : از ذوب کردن چربیهایی بدست می آیند که عضلات و احشا حیوانات را در بر می گیرد. تقریبا ارزش ویتامینی ندارند و هضم آنها مشکل است.
چربیهای گیاهی: روغنها:از دانه های گیاهی (بادام زمینی، ذرت، سویا، آفتاب گردان) یا میوه ها (گردو، زیتون) استخراج می شوند . اما طبیعت اسیدهای چرب آنها و کاربرد آن متفاوت است.
روغن زیتون: جایگاهی استثنایی دارد . شهرت آن به سبب اثر ملایم ملینی و اثری است که به آرامی روی انقباض کیسه صفرا دارد . دمای بالا را بخوبی تحمل می کند و برای پخت هر نوع غذا مناسب است . در دوران مسابقات غذاهای پر چرب دارای روغن زیتون زیاد برای وزشکاران توصیه نمی شود.
روغن بادام زمینی: اسید چرب اصلی آن مانند روغن زیتون ، اسد اولئیک است و دمای بالا را بخوبی تحمل می کند.
روغن غیر اشباع: روغن آفتاب گردان که دارای طعم خنثی است و می توان آن را به آرامی حرارت داد. روغن سویا باید در مواد غذایی که خام مصرف می شوند مانند سالاد بکار رود.
میوه های روغنی و مغزها: زیتون ، گردو، فندق، بادام و بادام زمینی، میوه و مغزهای روغنی هستند. ترکیب تقریبی آنها شامل ۵۰ تا ۶۰ درصد چربی، ۱۵ تا ۲۰ درصد کربوهیدرات و ۱۵ تا ۲۰ درصد پروتئین است. این میوه ها دارای مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب ضروری ، ویتامین ب و پتاسیم هستند. بعضی از آنها را می توان در برخی از رژیمهای غذایی ویژه ورزشکاران استفاده کرد.
چربیهای موجود در ترکیب مواد غذایی :
این چربیها دیده نمی شوند ، به همین سبب مورد توجه قرار نمی گیرند. در صورتیکه نیمی از چربی دریافتی را تامین می کنند. تخم مرغ، گوشت گاو و گوسفند و تن تازه یا کنسرو شده از مواد غذایی هستند که در صد گرم آنها ۱۰ تا ۱۵ گرم چربی وجود دارد . اما مقدار چربی سوسیس ، کالباس در ۱۰۰ گرم ،۲۵ تا ۴۰ گرم است . از طرف دیگر انواع پنیرها، دسرهای شیر دار و شیرینیها نیز از منابع چربیها هستند.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
باشگاه کیوکوشین کاراته بیرجند
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    محبوب ترین فایتر شما؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 28
  • آی پی امروز : 82
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 205
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 253
  • بازدید ماه : 237
  • بازدید سال : 2,170
  • بازدید کلی : 111,649